Przed założeniem firmy cateringowej warto sprawdzić zapotrzebowanie na rynku i konkurencję (oferowane produkty, ceny), a następnie zastanowić się nad biznesplanem. Po gotowe posiłki sięgają głównie młodzi ludzie (18-24 lata) z dużych miast. Najczęściej są to mężczyźni (źródło: PAP/CBOS). Może warto pomyśleć o zdrowej, smacznej kuchni dla mężczyzn? Nie jest to jednak jedyne rozwiązanie – z usług cateringowych korzystają też przecież szkoły, korporacje, prywatne instytucje, organizatorzy konferencji i szkoleń, jak również konkretne grupy: diabetycy, wegetarianie, osoby odchudzające się, alergicy, sportowcy, kobiety w ciąży. Możliwości jest sporo.
Prowadząc działalność gastronomiczną należy pamiętać o wdrożeniu systemu HACCP oraz zasad Dobrej Praktyki Produkcyjnej (GMP) i Dobrej Praktyki Higienicznej (GHP), które mają zapewnić jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności. Są to inaczej instrukcje opisujące zasady postępowania w kuchni podczas przygotowywania i wydawania posiłków oraz utrzymania higieny: schemat organizacyjny, plan kuchni, sposób magazynowania surowców i produktów, opis serwowanych potraw, opis opakowań, forma transportu, analiza zagrożeń, zasady gromadzenia i przechowywania odpadów itd. Można je przygotować samodzielnie lub kupić gotowe, a następnie dostosować je do własnych potrzeb.
Warto pamiętać, że samochód wykorzystywany do rozwożenia posiłków również musi być zatwierdzony przez sanepid. Dodatkowo wszyscy pracownicy odpowiedzialni za przygotowanie żywności muszą posiadać aktualne książeczki zdrowia.
Wolne fundusze warto przeznaczyć na marketing, a szczególnie na stworzenie profesjonalnie wyglądającej strony internetowej, na której potencjalni klienci będą mogli sprawdzić menu i cennik oraz obejrzeć serwowane przez firmę posiłki. Zadbaj o to, aby zdjęcia wyglądały ładnie, kolorowo i apetycznie.
Na początku – szczególnie wtedy, kiedy strona nie jest odpowiednio wypozycjonowana – warto również zainwestować w reklamę w Google. Zastanów się też nad profilami w social media – np. na Instagramie lub na Facebooku (sprawdź: Jak wypromować firmę w social media). Poza światem online istnieje też świat offline, więc dobrym pomysłem może być reklama w lokalnej prasie.
Jeśli twoje usługi będą skierowane do firm lub instytucji, to skontaktuj się z nimi. Wyślij im ofertę i, w miarę możliwości, zaproponuj darmową degustację. Zostaw też ulotki w miejscach, w których spodziewasz się spotkać swoich potencjalnych klientów, np. w biurowcach lub w klubach fitness.
Polecamy także śledzenie portali z ogłoszeniami – co jakiś czas pojawiają się tam zlecenia cateringowe dotyczące przygotowania posiłków na konferencje, szkolenia, uroczystości.
Umiejętności sprzedażowe są kluczowe w każdej firmie. Dla działalności z branży żywieniowej bardzo korzystne są długoterminowe kontrakty na regularne dostarczanie posiłków dla pracowników. Szczególne zapotrzebowanie na nie wyrażają firmy, gdzie zatrudnieni wykonują prace fizyczne, np. na budowie. Kompleksy budynków biurowych i usługowych to również świetne miejsce do sprzedaży. Tutaj możemy rano sprzedawać śniadania: kanapki, sałatki czy zdrowe desery, a w porze lunchowej – obiady. Nie musimy obawiać się konkurencji ze strony miejscowych bistro, z czasem klienci znudzeni są tymi samymi posiłkami i chętnie zamawiają coś nowego, czego jeszcze nie próbowali. Jeżeli im to zasmakuje, z pewnością następnego dnia spodziewajmy się dużego zainteresowania od pozostałych osób.
Jednym z praktycznych sposobów zwiększenia sprzedaży jest umożliwienie jej dokonywania za pomocą Internetu. W sieci funkcjonuje wiele dedykowanych stron, jak np. Pyszne.pl lub PizzaPortal.pl, gdzie klienci w łatwy sposób zamówią i zapłacą za posiłek. Warto zastanowić się nad specjalnym rozwiązaniem do zbierania zamówień od pracowników z jednego budynku, co pozwoli nam dopasować się do ich potrzeb oraz ograniczyć potencjalne starty w postaci niesprzedanych potraw.
Posiadając swoją kuchnię w otoczeniu budynków mieszkalnych możemy prowadzić sprzedaż na wynos lub nawet otworzyć salę konsumpcyjną. W drugim przypadku należy oczywiście dostosować pomieszczenia do wymagań sanitarnych, takich samych, jak dla każdego lokalu gastronomicznego. W ten sposób możemy w znacznym stopniu zwiększyć dzienną sprzedaż.
Śniadaniowe, obiadowe, okolicznościowe menu powinieneś wprowadzić do różnego rodzaju firm, biur, szkół, a nawet szpitali. Swoją ofertę musisz więc zaprezentować szefom tego typu placówek działających na twoim terenie. Warto też umówić się z zarządcą danego biurowca lub szefem konkretnej firmy czy instytucji i przedstawić mu swoją ofertę. Koniecznie musisz poczęstować pracowników smakołykami własnej roboty. Warto też śledzić ogłoszenia zamieszczane w prasie i Internecie dotyczące zleceń cateringowych. Zwracaj uwagę na wszystkie oferty dotyczące gotowania. Musisz odważnie szukać swoich zleceniodawców.
Podczas wizyt u potencjalnych klientów zostawiaj ulotki. Muszą znaleźć się na nich kontakt do twojej firmy, menu i cennik. Warto też wykupić reklamę w lokalnej prasie i radiu.